Az önirányított tanulás és a tapasztalati
oktatás a sérültek és a sajátos gondozást igénylő emberek ellátásának olyan új
paradigmái, melyek az életminőség javítását érintik. A paciens tapasztalatainak
és tudásának felértékelődése központi kérdéssé vált abban a fejlődési
folyamatban, melyben manapság újrafogalmazódnak az egészség és a betegség
hagyományos fogalmai.
Ehhez kapcsolódva az ellátó intézmények, egyre
inkább, mint oktatási központok határozzák meg magukat, és az egészségügy egészében
is teret nyer egy demokratikusabb egészségügyi felfogás. A betegségek közegészségügyi
és szociális kezelésében (úgymint krónikus betegségek, mentális és egyéb
sérülések) egyre jobban építenek a paciensek tapasztalataira. Ennek jegyében
vonják be egyre inkább a pacienseket a közellátás elveinek kidolgozásába, és
építenek a „paciens szakértelmére” a közegészségügyi egyeztetéseknél csakúgy,
mint a gyógyítási stratégiák kidolgozásakor és a klinikai kísérleti
protokollokkal kapcsolatos döntéshozatalkor is. Még az akadémiai képzési rendbe
is bekerülnek újabban olyan tárgyak, melyek nem a betegek terápiás képzését,
hanem épp a betegektől származó ismeretek oktatását célozzák. Az elmúlt harminc
év európai kutatásai számos országban kimutatták a közcselekvés, ill. a
paciensek és a családtagjaik szervezeteinek fontosságát az ellátás
demokratizálásában, az életminőségük javításában és az egészségüket meghatározó
körülmények feletti kontroll kialakításában.
A
demokratikus egészségügy alapértékeiként az egészség védelem, a megelőzés és az
egyenlő ellátás jelentőségét fogalmazza meg az Ottawai Egészségvédelmi Charta
(1986) és a Bangkogi Ajánlás a Globalizált Világ Egészségvédelmére (2005). A világnak
ugyanakkor manapság a gazdasági válság, a világméretű bizonytalanság, a
migráció, a környezeti változások okozta egyre nagyobb kihívásokkal is szembe kell
néznie, és valamiképp kezelni a gyermekek és a sérültek kiszolgáltatottsága és
a marginalizált csoportok ellátása terén megmutatkozó egyre nagyobb különbségeket,
az egyes országokban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése