Szűcs Sándor gyógytornász, egy összefoglaló cikkben írta le a BMC megközelítési mód megismerése és gyakorlati alkalmazása során megfogalmazódott gondolatait. Szűcs Sándor egyike annak a háromtagú szakmai teamnek, amely halmozottan sérült kisgyerekek óvodai csoportjában vizsgálta a SPARKS Projekt során szerzett tapasztalatok beilleszthetőségét a fejlesztő munkába.
Beszámolójában a gyógytornász szakember olyan kérdéseket is feszeget, mint hogy Mi a gyógyítás? Ki végzi? Fejlesztés, vagy fejlődés? Van-e eredménye?
Vagy: "Mi a test?
Olyan helyzet ez, mintha a szobrászt kérnénk meg arra, hogy írjon a kőről, vagy a halászt kérdeznénk a vízről. Mindegyikük hosszasan mesélne tapasztalatairól, ezen elemek fontosságáról, de valószínűleg az első pillanatban olyannyira sok gondolatuk lenne, hogy szóhoz sem jutnának. Minden összefügg mindennel, minden része az egésznek és az egész részletek összessége. Minden és mindenki hatással van és hatást gyakorolnak rá. Így van ez a testtel foglalkozó emberek esetében is. A test közeg, a test téma, a test alapvetés, a test rész és egész. Fontos leszögeznünk, hogy a test itt nem pusztán fizikai valóságként értelmezendő. A test estünkben olyan tartalmazó közeg, mely mindent magába foglal, amit élőnek, embernek tekintünk, így a tudat és tudattalan, a szellem is tökéletes része az egésznek."
Illetve: "Ha ezekre még válaszolunk is [...] akkor is ott maradnak a találkozások pillanatainak lényeges kérdései, mint például a „Szimpatikus vagyok-e a gyermek számára?”. […] A közös munka alapja pedig a szimpátia és a szabad választás."
Olvashatunk gondolatokat a szabad választásról, a gyermek önálló érdeklődésének és indíttatásának fontosságáról (vagy ahogy a pályázat szövegében szerepel: az önindított, önirányított tanulás kérdéséről) és az inspiráció, a motiváció felkeltésének és fenntartásának fontosságáról.
"[…] azt hiszem, sok esetben nem vizsgáljuk meg eléggé az önálló indíttatást.
Tanítsunk tehát mozgásokat, mutassunk meg új lehetőségeket, akár forszírozzunk
is valamit ezerszer, de közben figyeljünk, keressünk igazi motivációt, mert az
igazán jó funkció, belülről, vagy belülről is ered."
"A Body-Mind Centering
olyan megközelítés, mely igyekszik megóvni a személyiséget, és nem csupán a
gyermekek, hanem a velük kapcsolatba kerülő emberek személyiségét is. Türelmet
és alázatosságot kíván, figyelmet és koncentrációt, ugyanakkor örömet szerez,
válaszokat ad, és olyan kérdéseket vet fel, melyek képesek elmélyíteni az
emberi érdeklődést és kapcsolatokat."
A teljes írás itt olvasható.
A teljes írás itt olvasható.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése